Daniella Seres
október 25, 2021
Hogyan végezzük a kompresszor karbantartását? Ebből a rövid összefoglalónkból megtudhatod, hogyan végezd el a munkát a leghatékonyabban!
A kompresszor pontos karbantartása elengedhetetlen ahhoz, hogy ez a különösen fontos eszköz hatékonyan működjön. A kompresszornak három alapvető összetevője van: a tényleges kompresszorblokk, amelyet egy elektromos motor által hajtott dugattyús henger alkot, a sűrített levegő tartály, valamint az adagoló és vezérlő egység. A kompresszor belső nyomása egy speciális nyomásmérővel érzékelhető. A legjobb modellek két nyomásmérővel vannak felszerelve: az egyik a tartály belsejében, a másik a kimenetnél mutatja a nyomást. Ez egy speciális gombbal állítható a levegőigénytől függően. A tartály térfogata (6, 24, 100 liter vagy afölötti ) határozza meg a rendelkezésre álló levegőtartalékot. A 24 literes tartállyal rendelkező kompresszorok nagyon elterjedtek, mivel közepes felhasználásra alkalmasak. Az ebbe az osztályba tartozó kompresszorok tömege 15 és 30 kg között mozog, méretei pedig egy közepes méretű bőröndéhez hasonlíthatók. Ezek ugyan robusztus és tartós darabok, de a megfelelő működéshez nagyon fontos a gondos karbantartás.
A kompresszor összenyomja a környezetből szívott levegőt. Mivel a levegőben por lehet, ami károsíthatja a kompresszoregységet, a készülék egy bemeneti szűrővel van felszerelve. A kompresszor hatékony karbantartása érdekében rendszeresen nyisd ki a szűrőtartályt, és vedd ki a szűrőt. A szűrőelem tisztítása általában sűrített levegővel való átfújással vagy mosással történik. Ha viszont túl eldugultnak vagy szakadtnak tűnik, ki kell cserélni.
Az összenyomást végző dugattyút és a mozgó alkatrészeket folyamatosan kenjük speciális olajjal, amelyet a megfelelő tartályba kell tölteni. A tartály kupakján egy rúd található, amely lehetővé teszi a jelen lévő mennyiség megtekintését. Ha kevés, adj hozzá még olajat. A kenőanyagok tekintetében több márka kínálata közül válogathatsz. Általában a többfokozatú autóolajok a legjobbak a kompresszorok karbantartásához. Ha túl sötétnek, piszkosnak és/vagy sűrűnek tűnik a már bent található olaj, cseréld ki teljesen. Ezt az ellenőrzést feltétlenül az első 100 üzemóra után kell elvégezni. Ezt követően 50 használati óránként végezd el az ellenőrzést.
A levegő sűrítése elkerülhetetlenül páralecsapódást hoz létre, amely a tartály alján gyűlik össze. Legalább háromhavonta egyszer le kell engedni a kondenzátumot a megfelelő csavarszelep segítségével, amely a tartály alatt található. Ez nagyon fontos, mert ha a tartályban folyadék képződik, akkor belső oxidációs jelenségek jöhetnek létre, amelyek hosszú távon súlyosan károsíthatják magát a tartály falát is. Néha a szelep enyhén oxidált és ellenáll a kicsavarodásnak, ezért a legjobb, ha WD-40 Univerzális Spray-t használsz a kicsavaráshoz. Ezt teljesen üres tartály mellett kell megtenni.
A nyomáskapcsoló a tartály belső nyomásszabályozó eleme: amikor a nyomás eléri az előre beállított szintet, a nyomáskapcsoló lezárja a tápellátást és a motor leáll. Amikor a nyomás a használat után csökken, a nyomáskapcsoló újraindítja a motort. Időnként ellenőrizd, úgy, hogy megnézed a nyomásmérőt kikapcsoláskor és bekapcsoláskor, valamint a kezelési és karbantartási kézikönyvben megadott nyomásokat. Ha ezeket az értékeket a készülék nem tartja be, a maximális nyomás (ami leállást okoz) a nyomáskapcsoló burkolatán belül található csavar segítségével állítható be, amelyet a burkolat eltávolításával tudsz elérni
A kiáramló levegő nyomását szabályozó szelep nyomásmérővel és beállítást lehetővé tevő gombbal van felszerelve. A hatékonyság ellenőrzéséhez először teljesen zárd le a nyomást.
A műszernek ilyenkor nulla sávot kell mutatnia. Ezután állítsd be a maximális nyomást: a mérőnek ugyanazt a nyomást kell mutatnia, mint a nyomáskapcsoló nyomásmérője. Ha ezek a jelzések eltérőek, a szelepet teljesen ki kell cserélni. A tapasztaltabbak megpróbálhatják szétszedni és a belső alkatrészeket és WD-40 Univerzális Spray-vel kezelni.
Ezeknek a szerszámoknak (pisztolyok, felfúvó fúvókák és egyebek) „gyorscsatlakozásuk” van a levegőellátó tömlőhöz. Ez némi belső kenést igényel: általában (hacsak a gyártó másként nem jelzi) az a minimális olajmennyiség, amelyet a sűrített levegő magával visz elegendő, a kompresszor-mechanizmusok kenőolajának felhasználásával együtt. A legjobb azonban minden csavar- és tengelykapcsoló-csatlakozást rendszeresen megkenni a WD-40 Univerzális Spray-vel amely tisztán tartja azokat, és védi az oxidációtól. Mielőtt bekapcsolnád azokat a szerszámokat, amelyek hosszú ideig inaktívak, a legjobb, ha bekened be őket WD-40 Univerzális Spray termékkel.
Felelősségi nyilatkozat
A WD-40 termékeinek bemutatott és ismertetett felhasználási módjait a felhasználók szolgáltatták a WD-40 vállalat számára. Ezeket a felhasználási lehetőségeket a WD-40 vállalat nem tesztelte és nem is képezik a WD-40 vállalat hivatalos felhasználási ajánlásait. A WD-40 vállalat termékeinek használatakor, kérjük mindig hallgasson a józan észre! Mindig kövesse a használati utasítást és mindig tartsa szem előtt a csomagoláson feltüntetett figyelmeztetéseket!
© 2025 WD-40 Company.
Minden jog fenntartva