Daniella Seres
július 27, 2022
Az autó lengéscsillapítóit kicserélni egy olyan művelet, amelyet magad is elvégezhetsz, amennyiben részletesen tudod, hogyan kell eljárni. A felfüggesztés lengéscsillapítói minden autó alapvető alkotóelemei, mivel megakadályozzák, hogy az autó menet közben veszélyesen megdőljön, még akkor is, ha a felület nem tökéletesen vízszintes. A felfüggesztési rendszer két alapvető elemmel rendelkezik: a rugóval és a megfelelő lengéscsillapítóval.
Az első a talajról menet közben érkező lökéseket nyeli el, míg a második feladata a rugó rugalmas visszapattanásának lelassítása, és így a későbbi billenés maximálisan való csökkentése. Mint az autó bármely más alkatrésze, a lengéscsillapítók is “öregednek” és “lemerülnek”.
Általánosságban elmondható, hogy a lengéscsillapítók körülbelül 100 000 km után elhasználódhatnak, de ez számos változótól függően akár korábban is bekövetkezhet. Ha az autó instabilitás jeleit mutatja, vagy szerényen göröngyös úton is nagyon zajos, a lengéscsillapítók valószínűleg elérkeztek élettartamuk végére: alaposan meg kell vizsgálni, és szükség esetén ki kell cserélni őket.
Az autó lengéscsillapítóit kicserélni nem különösebben nehéz, de némi kockázattal járhat, ezért szükséges, hogy azok, akik erre a munkára készülnek, minden szükséges intézkedést és megfontolást megtegyenek. Az első lengéscsillapítók cseréje bonyolultabb, mint a hátsóké (különösen a motor jelenléte miatt), mivel azok a rugókkal koaxiálisan helyezkednek el. Amikor egy lengéscsillapítót cserélünk, a másikat is ki kell cserélni, mivel egy olyan autó, amelynek két lengéscsillapítója eltérően működik, nehezen irányíthatóvá válhat.
Mivel a lengéscsillapítót le kell választani a keréktengelyről és a gépkocsi alvázáról, hozzá kell tudni férni a végéhez. Ezért az autó felemelése és stabilan (és teljes biztonságban) állványokra helyezése valamint a kerék eltávolítása után a lengéscsillapító alsó csatlakozóját szabaddá kell tenni. A felső részen meg kell vizsgálni, hogy a lengéscsillapító csavarja látható-e és könnyen hozzáférhető-e. Sok esetben nem, ezért a felső keretek egyes részeit és néha a szélvédő törlőket is el kell távolítani. Ahhoz, hogy elegendő hely álljon rendelkezésre a munkához, az ABS-kábelt, a fékrendszer áramkörének tömlőjét és (ha van) a fékbetét kopásérzékelő kábelét le kell venni a tartójukról.
Az autó lengéscsillapító két erős csavarral szilárdan kapcsolódik a kerék alsó vezérlőkarjához, amelyeket ki kell lazítani és el kell távolítani. A csavarok kicsavarása nehézkes lehet, ha a rugó lefelé nyomja a kart. Ezért célszerű egy jó emelőt használni, amellyel a karra hatni tudsz, hogy ezt a feszültséget csökkenthesd. Most már meglazíthatod, majd eltávolíthatod a csavarokat, amelyek általában kemények, ezért célszerű WD-40 Specialista Csavarlazítót alkalmazni, amely gyorsan behatol és figyelemre méltó hatékonysággal szabadítja ki a darabokat. Formulája a makacs lerakódások és oxidáció esetén is alkalmas, és vízálló.
A rúd a lengéscsillapító felső részén áthalad, a csatlakozólemezen a testtel, és egy anyával van rögzítve. Az autó lengéscsillapítóinak cseréjéhez ezt az anyát kell kicsavarni a megfelelő csavarkulccsal. Annak érdekében, hogy a lengéscsillapító menetes tengelye ne forogjon el az anyával együtt, a lengéscsillapítót e művelet során mozdulatlanul kell tartani. Ez általában a tengely tetején található hatszögletű mélyedésnek köszönhetően lehetséges, amelybe a megfelelő imbuszkulcsot kell behelyezni, hogy a csavar kicsavarásakor megakadályozza a forgást. Ismétlem, ha nehézséged adódnak, használhatsz WD-40 Specialista Csavarlazító Sprayt.
Az autó lengéscsillapító most már lefelé kihúzható és eltávolítható a helyéről. Ezen a ponton el kell távolítani a rugótól, ezért a rugót kellően össze kell szorítani. Ehhez egy pár kompressziós bilincset kell használni, amelyeket a rugó tekercseire kell akasztani, és addig kell csavarni, amíg a rugót kellőképpen össze nem szorítjuk. Ez a művelet potenciálisan veszélyes, mert ha a rugó kiszabadul a kapcsokból, súlyos sérülést okozhat a közelben tartózkodóknak. A rugó összenyomásával a golyóscsapágyat tartalmazó keménygumi szerelvényt tartalmazó felső lemezt lecsavarjuk. A lengéscsillapító most már gond nélkül eltávolítható.
Miután az új lengéscsillapítót felszereltük a lökhárító relatív porvédőjével, behelyezhetjük a rugó belsejébe, úgy, hogy a rugó alsó vége az új lengéscsillapító lemezén nyugodjon. Miután a keménygumi szerelvénnyel ellátott lemezt rácsavaroztuk a lengéscsillapító felső részére, meglazíthatjuk, majd eltávolíthatjuk a két leszorító bilincset. Ügyelni kell a rugó pontos elhelyezésére a támaszon és a lemezen.
A lengéscsillapító visszahelyezése a szétszerelésnél elvégzett műveletek folytatásával történik, de fordított sorrendben. Mind az alsó csavarokat, mind a felső csavart N/m-ben megadott pontos nyomatékkal kell meghúzni, ezért nyomatékkulcs használata szükséges. A nyomatékot a használati és karbantartási füzet tartalmazza. A cserét követően célszerű néhány kilométert egyenetlen talajon haladni, hogy a dugattyú és a lengéscsillapító belső folyadéka leülepedjen.
Felelősségi nyilatkozat
A WD-40 termékeinek bemutatott és ismertetett felhasználási módjait a felhasználók szolgáltatták a WD-40 vállalat számára. Ezeket a felhasználási lehetőségeket a WD-40 vállalat nem tesztelte és nem is képezik a WD-40 vállalat hivatalos felhasználási ajánlásait. A WD-40 vállalat termékeinek használatakor, kérjük mindig hallgasson a józan észre! Mindig kövesse a használati utasítást és mindig tartsa szem előtt a csomagoláson feltüntetett figyelmeztetéseket!
© 2025 WD-40 Company.
Minden jog fenntartva