Daniella Seres
augusztus 25, 2022
Az ABS (blokkolásgátló fékrendszer) érzékelői annak a rendszernek a részét képezik, amely megakadályozza, hogy fékezés közben az autó kereke blokkoljon, elveszítse teljes tapadását a talajon, és így jelentősen meghosszabbodjon a fékút. A gyakorlatban az ABS érzékeli, ha egy kerék blokkolt, és akkor is feloldja a féket az adott keréken, ha a vezető nyomva tartja a pedált, lehetővé téve a kerék elfordulását és a tapadás visszanyerését. A rendszer ezt a fékezés feloldását és újraindítását többször és nagyon gyorsan végzi, amíg az adott keréken lévő érzékelő nem jelzi, hogy a kerék ismét megfelelően forog.
Az egésznek a középpontjában tehát egy érzékelő áll, amely érzékeli, hogy a kerék blokkolt vagy elfordult. Minden keréknek van egy érzékelője, amely a féket tartalmazó blokkban, a kerékcsapágy mögött található. Ebben a blokkban egy speciális, “fonikus keréknek” nevezett tárcsa található, amely a forgás mértékétől függően áramot indukál az érzékelőbe.
Az ABS problémáját akkor fogod észrevenni, ha az ABS figyelmeztető lámpa kigyullad (ahelyett, hogy néhány másodperccel az indítás után kialudna). Miután megbizonyosodtál arról, hogy a figyelmeztető lámpa nem a biztosíték vagy az ABS-vezérlőegység meghibásodásától származik, összpontosítsd figyelmed az érzékelőkre. Ne vezess kigyulladt figyelmeztető lámpával, hacsak nem feltétlenül szükséges, de akkor is csak nagyon alacsony sebességgel tedd!
Az ABS-érzékelők egy kábelen keresztül csatlakoznak a vezérlőegységhez. Mivel az útvonal meglehetősen hosszú, ez a kábel az autó nagy részén keresztülfut, és különböző rögzítések tartják a helyén tömítésekkel, vagy más rendszerekkel. Nem ritka, hogy egy bizonyos használati idő után, különösen egyenetlen terepen vagy szélsőséges időjárási körülmények között, a kábel elhasználódik, vagy akár el is szakadhat néhány helyen, és nem vezeti megfelelően az érzékelőtől érkező jelet. Ezért szükséges, hogy kövesd ennek a kábelnek az útját, és alaposan megvizsgáld azt, hogy észrevedd az esetleges problémákat.
Az érzékelőtől induló kábel egy többé-kevésbé hosszú szakasz után rendelkezik egy csatlakozóval, amely lehetővé teszi a csatlakozást a kábel azon szakaszához, amely a vezérlőegységig tart. Ha a kábel utóbbi részén sérülést észlelsz, húzd ki a csatlakozót, és cseréld ki a sérült kábelt. Ha a kábel érzékelőhöz csatlakoztatott részén sérülést észlelsz, vagy ha egyik kábel sem sérült, akkor az érzékelőt ki kell cserélni.
Általában el kell távolítani azt a kereket, amelynek a tengelyén az érzékelő található. Az autót meg kell emelni, és emelőállványokra kell helyezni, hogy biztonságosan dolgozhass alatta. Az is előfordulhat, hogy az autó belsejében kell dolgozni, mivel sok autóban a hátsó ülés alatt, a csomagtartóban vagy más belső részen található a csatlakozó az érzékelőből jövő kábel és a vezérlőegységhez vezető kábel között.
A csatlakozóról leválasztott érzékelőkábelt a karosszérián vagy az alvázon lévő egyéb rögzítési pontoktól, például tömítésekről, bilincsekről vagy kapcsokról is meg kell szabadítani. Ezek közül néhány külső, és ezért szennyeződéssel vagy zsírral szennyezett. Célszerű ezeket előzetesen WD-40 Univerzális Spray-vel és egy ronggyal megtisztítani, hogy a kábel a tartók sérülése nélkül kioldható legyen. Az érzékelőt egy csavarral rögzítik a kerékagyhoz és a fékkerethez. A szerelvény gyakran oxidálódik és ellenáll a szétszerelésnek. A kezdeti tisztítás után célszerű WD-40 Specialista Csavarlazító Spray-t fújni rá, amely gyorsan behatol és jelentős hatékonysággal szabadítja fel az alkatrészeket. Formulája alkalmas a nehéz lefagyási és oxidációs esetekre is. Ezután a megfelelő csavarkulccsal lazítsd meg a csavart, és vedd ki az érzékelőt a helyéről.
Az érzékelőt tartó csavar ülését az új érzékelő becsavarása előtt WD-40 Univerzális Spray-vel kell kezelni. Az érzékelőből kijövő kábelt ugyanarra a tartóra kell helyezni, mint az előzőt, és szilárdan rögzíteni kell. Végül a végcsatlakozót a vezérlőegységhez vezető kábel csatlakozójához kell csatlakoztatni. Ezután pedig a kerék újra összeszerelhető. A kerék cseréje után néhány tesztet kell végezni az autóval, hogy megállapítható legyen, hogy a figyelmeztető lámpa égve marad-e, és hogy az ABS szükség esetén működik-e. Ha a teszt sikertelen, érdemes az autót egy műhelybe vinni, mivel előfordulhat, hogy a vezérlőegységgel van probléma, amelyet a megfelelő diagnosztikai berendezéssel ellenőrizni kell. Probléma lehet a sérült fonákkerékkel is, amelyet ki kell cserélni.
Mint már említettük, a dízelautókban van egy légáramlásmérő, amely a beáramló levegő tömegét méri. Ez egy rendkívül érzékeny és kényes műszer, amelyet nem szabad megfelelő felszerelés nélkül tisztítani. Előfordulhat azonban, hogy bizonyos kilométerszám után meg kell tisztítani. Ez úgy történik, hogy eltávolítjuk a hüvelyt, amelybe az érzékelőt behelyezzük, és kihúzzuk a csatlakozót a központi vezérlőegységből. Helyezd függőlegesen a tartályt, és spricceld le néhányszor (bizonyos távolságból és kis erővel) egy speciális oldószeres folyadékkal, majd hagyd tökéletesen megszáradni, mielőtt összeszerelnéd. A legjobb megoldás, ha ezt a műveletet egy megfelelően felszerelt műhelyben végezteted el.
Felelősségi nyilatkozat
A WD-40 termékeinek bemutatott és ismertetett felhasználási módjait a felhasználók szolgáltatták a WD-40 vállalat számára. Ezeket a felhasználási lehetőségeket a WD-40 vállalat nem tesztelte és nem is képezik a WD-40 vállalat hivatalos felhasználási ajánlásait. A WD-40 vállalat termékeinek használatakor, kérjük mindig hallgasson a józan észre! Mindig kövesse a használati utasítást és mindig tartsa szem előtt a csomagoláson feltüntetett figyelmeztetéseket!
© 2025 WD-40 Company.
Minden jog fenntartva