Daniella Seres
május 23, 2022
Az autó indítómotorját kicserélni bonyolultabb művelet, ami némi tapasztalatot és jó mechanikai ismereteket igényel. Az hiba klasszikus: elfordítjuk az autó gyújtáskulcsát (vagy megnyomjuk a gombot), “kattogás” hallatszik, és a motor nem indul. Az első gondolat az akkumulátor, de ha látszik, hogy rendszeresen töltve van, akkor az indítómotorra kell összpontosítani a figyelmet. Ez az alapvető alkatrész általában a motor alsó részén található. Az indítómotor két összetevőből áll: a tulajdonképpeni elektromotorból és a hozzá csatlakozó elektromágnesből. Amikor a rendszer áramot kap, az elektromágnes előreviszi az indítómotor tengelyét, amelynek külső végén egy fogazott fogaskerék található. A fogaskerék a tengelykapcsoló lendkerék gyűrűs fogaskerekébe kapcsolódik.
Ekkor az akkumulátor árama által forgásba hozott indítómotor elforgatja a fogaskereket, amelyek elforgatják a lendkereket, és a motor beindul. Ha ez nem történik meg, az indítómotort szét kell szerelni, hogy felújítsák vagy kicseréljék azt. Minden ilyen értelemben vett műveletet természetesen csak azután szabad elvégezni, hogy meggyőződtünk arról, hogy mind az akkumulátor, mind az indítómotor vezérlő biztosítéka vagy a gyújtásrendszer rendben van, tehát nem felelős az indítás elmaradásáért.
Először is fel kell emelni az autót, és teljes biztonságban két állványra kell helyezni, mivel a motor alsó részén kell dolgoznod. Ezután mindkét akkumulátorkapcsot le kell csatlakoztatni, hogy elkerüljük a potenciálisan veszélyes elektromos érintkezéseket. Ekkor, miután megtisztítottuk az indítómotort a rajta lerakódott szennyeződésektől és zsírtól (ha szükséges, használjunk WD-40 Specialista Zsírtalanítót, amely gyorsan eltávolítja a zsírt, olajat, szennyeződést anélkül, hogy maradványokat hagyna maga után. Csak érintkezéskor hat azonnal, és könnyen leöblíthető). Különösen azt kell ellenőrizni, hogy az elektromágnes csatlakozókapcsai tökéletesen csatlakoztatva és érintetlenül vannak-e. Minden laza érintkezőt WD-40 Kontakttisztítóval kell kezelni és megfelelően meghúzni. Ha a motor továbbra sem indul, az indítómotort ki kell szerelni és meg kell vizsgálni.
Ne feledd, hogy az általában szűk helyeken, ahol dolgozol, a munka megkezdése előtt célszerű ellenőrizni, hogy rendelkezel-e a szükséges szerszámokkal, például dugókulcsokkal, valamint Torx típusú csavarkulcsokkal. Az indítómotor általában a motor alsó részéből érhető el, de egyes autóknál előfordulhat, hogy felülről is szükséges dolgozni, és néha ki kell szerelni valamilyen alkatrészt ahhoz, hogy szabadon elérhesd azt. Az első elvégzendő művelet a közvetlenül az akkumulátorról érkező nagy elektromos tápkábel és a gyújtásblokkból érkező “gyújtás” kábelének leválasztása. Ekkor meg kell lazítani és ki kell venni a két csavart, amelyek az indítómotort a motorblokkhoz rögzítik. Ha a csavarok beragadtak, akkor jobb, ha előzőleg WD-40 Csavarlazítóval kezeljük őket, amely gyorsan behatol és figyelemre méltó hatékonysággal szabadítja ki a beragadt darabokat. Formulája a nehezen oldódó szennyeződések és oxidáció esetén is alkalmas. A két csavar eltávolítása után a motor könnyen kihúzható.
Mielőtt az indítómotor cseréje mellett döntenél, célszerű először elvégezni néhány egyszerű vizsgálatot. Először is meg kell vizsgálni a tengely fogaskerékét, hogy meggyőződjünk arról, hogy nincsenek-e törött vagy letört fogak. Ezután mind az elektromágnes, mind a tényleges indítómotor működőképességét tesztelni kell. Két, az akkumulátorhoz csatlakoztatott kábelt használunk: a negatívot az indítómotor fémházához kell szorítani. Ezután ellenőrizni kell, hogy a tengely a fogaskerékkel halad-e előre, és hogy a motor forog-e, ha a mágnes hátulján lévő két érintkezőt a pozitívval megérintjük. Ha ez nem forog, akkor megpróbálhatod kalapáccsal megütögetni a ház külsejét, hogy feloldd az esetleges lefagyást. Ha az indítómotor nem mutat életjeleket, valószínűleg ki kell cserélni. Mindenesetre az autóvillamossági szerelő vizsgálata mindenképpen célszerű, hiszen az indítómotor felbontásával a probléma elég könnyen megoldható.
Az indítómotort minden esetben vissza kell szerelni a helyére, és az eredetinek megfelelően újra kell csatlakoztatni. A művelethez a korábban vizsgált lépéseket követi, de fordított sorrendben. Egyes gépkocsiknál a rögzítőcsavarokat pontos meghúzási nyomatékkal kell meghúzni, amihez nyomatékkulcsra van szükség. Cseréld vissza a művelet elvégzéséhez eltávolított alkatrészeket, és a helyes működést a gépkocsi gyújtásának elfordításával teszteld le.
Felelősségi nyilatkozat
A WD-40 termékeinek bemutatott és ismertetett felhasználási módjait a felhasználók szolgáltatták a WD-40 vállalat számára. Ezeket a felhasználási lehetőségeket a WD-40 vállalat nem tesztelte és nem is képezik a WD-40 vállalat hivatalos felhasználási ajánlásait. A WD-40 vállalat termékeinek használatakor, kérjük mindig hallgasson a józan észre! Mindig kövesse a használati utasítást és mindig tartsa szem előtt a csomagoláson feltüntetett figyelmeztetéseket!
© 2025 WD-40 Company.
Minden jog fenntartva