Daniella Seres
augusztus 12, 2022
Az autó generátorát kicserélni kiemelten fontos művelet, amely mechanikai ismereteket és műhelykulcs készletet igényel. Ha az autó beindítása után a “töltésellenőrzés” figyelmeztető lámpa kigyullad, azonnal cselekednünk kell: az említett figyelmeztető lámpa (egy kis akkumulátor alakú lámpa) bekapcsolása azt jelzi, hogy a generátor nem, vagy nem megfelelően tölti az autó akkumulátorát. Ennek számos oka lehet. A leggyakoribbak a következők:
– A generátort forgató segédszíj meglazulása vagy sérülése.
– A generátor szíjtárcsájával vagy annak csapágyaival kapcsolatos problémák
– A generátor keféinek kopása, a töltésvezérlő vagy más elektromos alkatrészek meghibásodása.
Ezen problémák némelyike megoldható körültekintő fellépéssel, míg mások, a súlyosabbak csak az autó generátorának eltávolítása után orvosolhatók, hogy azt megfelelően megvizsgálhassák és tesztelhessék. Mindenesetre, ha a figyelmeztető lámpa menet közben kigyullad, akkor nagyon óvatosan, csak az akkumulátor áramát használva lehet tovább vezetni, de ez gyorsan elfogy, ha a fényszórók be vannak kapcsolva, vagy ha más elektromos segédberendezéseket használunk. Ezért érdemes a sebességet és az utazási időt a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni. Ráadásul, ha a váltószíj sérülése miatt kigyullad a figyelmeztető lámpa, akkor előfordulhat, hogy már a vízszivattyút sem aktiválja, ezért annak hőmérsékletét is kordában kell tartani, gyakori megállásokkal. A szervokormányos fék is meghibásodhat. Most nézzük meg részletesen, hogyan kell kicserélni az autó generátorát.
A szíjat szemrevételezéssel kell ellenőrizni, még akkor is, ha nyikorgást hallasz, amely a szíjtárcsákon való valószínű csúszásra utal. A jobb ellenőrzés érdekében azonban el kell távolítani. Ehhez az ékszíjfeszítő tárcsára kell hatni: egy karral mozgatva megszűnik nyomni az ékszíjat, amely kézzel lecsúsztatható azokról a tárcsákról, amelyeken fut (pl. forgattyús tengely, generátor, vízpumpa, klímakompresszor, szervokormány). Mivel a szíj útja a szíjtárcsák között meglehetősen bonyolult, ajánlatos a leszerelés előtt lefotózni, hogy az összeszerelés során biztos támpontot kapjunk.
A szíjjal a kezünkben gondosan megvizsgáljuk azt teljes hosszában a repedések, szakadások vagy egyéb sérülések azonosítása érdekében. Mindenesetre, tekintettel ennek az alkatrésznek az alacsony költségére, célszerű kicserélni, és a régit (ha még jó állapotban van) tartalékként megtartani. Az ismét elvégzendő összeszerelési műveletek során a szíjfeszítőt egy karral kell mozgatni, majd a helyére kell engedni. A csere után, ha a probléma nem oldódik meg, szét kell szerelni a generátort.
A generátor cseréjéhez először szét kell szerelni azt: ez nem mindig könnyű, tekintve ennek az alkatrésznek a helyzetét. Az autót általában fel kell emelni a földről (a megfelelő állványokra helyezve és a szükséges biztonsági óvintézkedések betartásával). Néha a sárvédő és az alváz egyes részeit vagy más kiegészítő alkatrészeket is el kell távolítani. Az akkumulátort mindkét kapocsról le kell választani, és a segédberendezések váltószíját a fentiek szerint le kell szerelni. Az elektromos tápkábelt a megfelelő csavarok meglazításával le kell választani a generátorról.
Ezen a ponton a generátor cseréjéhez a generátort rögzítő hosszú csavarokra kell hatni a helyzettől függően dugókulcs vagy villáskulcs segítségével. Nehézségek esetén hasznos lehet WD-40 gyors oldószerrel való befújás, amely gyorsan behatol és figyelemre méltó hatékonysággal szabadítja ki a darabokat. Formulája a nehéz lerakódások és oxidáció eseteiben is alkalmas, és vízálló. Személygépkocsikban vagy régebbi járművekben a generátor egy réselt tartóval lehet felszerelve, amely feszítőként működik: ez szintén egy csavarral van felszerelve, amelyet el kell távolítani. A generátor ezután eltávolítható.
Az autó generátorát közvetlenül elvihetied autóvillamossági szerelőhöz, hogy ellenőrizze a meglévő problémákat, de létezik olyan ellenőrzés és lehetséges javítás, amelyet saját magad is elvégezhetsz. Ez a szíjtárcsa és a szabadonfutó ellenőrzését foglalja magában. A gyakorlatban egy rudat dugnak be a generátor nyílásaiba (ha van), és a szíjtárcsát mozdulatlanul tartva forgatják a fém ventilátort: egyik irányban szabadon kell tudnia forogni, a másik irányban pedig blokkolnia kell: ha mindkét irányban blokkolva van, akkor a szíjtárcsát szét kell szerelni, és ellenőrizni kell a “szabadonfutó” állapotát.
Egy speciális készletet használunk, amely lehetővé teszi a szíjtárcsa kicsavarását, majd kihúzását a szabadonfutóval ellátott tengelyről. Ezután mindent WD-40 Univerzális Spray-vel kezelünk, majd ismét ellenőrizzük, hogy a szabadonfutó mozgása helyreállt-e. Ha igen, akkor a szíjtárcsát újra összeszereljük és a generátor újra teljesen összeszerelhető.
Ha a generátor sérülése belső, a tekercselésben vagy a töltésszabályozóban keletkezett, az alkatrészt autóvillamossági szakembernek kell megvizsgálnia, aki eldönti, hogy a generátort meg kell-e javítani vagy ki kell-e cserélni. A generátor újbóli összeszereléséhez végezd el a szétszerelési lépéseket fordított sorrendben. Legyél óvatos a szíj visszaszerelésekor, ellenőrizd, hogy annak kontúrjai beilleszkednek-e a szíjtárcsák hornyaiba, és hogy a feszítő hatékonyan működik-e.
Felelősségi nyilatkozat
A WD-40 termékeinek bemutatott és ismertetett felhasználási módjait a felhasználók szolgáltatták a WD-40 vállalat számára. Ezeket a felhasználási lehetőségeket a WD-40 vállalat nem tesztelte és nem is képezik a WD-40 vállalat hivatalos felhasználási ajánlásait. A WD-40 vállalat termékeinek használatakor, kérjük mindig hallgasson a józan észre! Mindig kövesse a használati utasítást és mindig tartsa szem előtt a csomagoláson feltüntetett figyelmeztetéseket!
© 2025 WD-40 Company.
Minden jog fenntartva